Nieuws
22 mei 2019

Welke krachtbron is het meest geschikt voor een grasmaaier?

Er zijn verschillende krachtbronnen om maaimachines aan te drijven en te laten maaien. Zo zijn er maaiers met een benzinemotor, een dieselmotor en tegenwoordig meer en meer met een accu (elektrisch).

Array

Diesel vs. benzine

De dieselmachines zijn meestal machines die ingezet worden voor professioneel gebruik bij hoveniers en groenvoorzieners. Bij de professional zit vaak bij nog tussen de oren dat een dieselmotor betrouwbaarder is dan een benzinemotor. Ook wordt er beweerd dat de dieselmotor sterker is. Enerzijds kloppen deze beweringen gedeeltelijk. Een dieselmotor heeft inderdaad een hoger koppel. Maar als je een machine bouwt zonder allerlei toevoegingen zoals een blower of een extra hydrauliekpomp, heb je vaak het zware vermogen niet eens nodig. Het verschil tussen de betrouwbaarheid van een dieselmotor en die van een benzinemotor is al jaren een stuk kleiner dan gedacht.  De nieuwe benzinemotoren zijn zodanig geconstrueerd dat deze probleemloos werken. Ook het motorkoppel wordt bij benzinemotoren steeds hoger.

 

De belangrijkste reden waarom een hovenier of groenvoorziener een dieselmaaier wil, is meestal omdat ze zelf een dieseltank op het erf hebben. Met een maaier op benzinemotor moet er toch meestal eerst langs een tankstation gereden worden. Dat wordt als lastig ervaren.

 

Etesia, maar ook andere fabrikanten, zijn volop aan het testen met injectiemotoren, de zogeheten EFI motoren. Deze injectiemotoren spuiten de juiste hoeveelheid brandstof in waardoor er een schonere verbranding plaatsvindt. Hierdoor is het vermogen van de motor ook beter te sturen. Fabrikanten zijn hier druk mee bezig, omdat de uitstoot van dieselmotoren in de toekomst vooral in de kleinere motoren moeilijk te regelen is. Op dit moment kunnen er roetfilters worden gebruikt, maar ook dit geeft onvoldoende resultaat.

Array

Elektrische grasmaaiers

En dan zijn er de accumaaiers (elektrisch). Vooral de kleinere particuliere machines doen het hier goed op. Een particulier heeft meestal niet zo’n grote tuin, waardoor een accumaaier uiterst geschikt is. Is er sprake van een groter gazon, dan kan er gekozen worden voor de aanschaf van een tweede accu. Dan kan er continu gemaaid worden.

 

Voor professionals wordt het een ander verhaal. Voor de loopmaaiers hebben Etesia en Pellenc een grote accu ontwikkeld waardoor een hovenier of groenvoorziener op een acculading een veel groter aantal vierkante meters kan gaan maaien. Maar de prijzen van de accu’s, zo’n 1.000 euro per stuk, houden veel bedrijven tegen om de overstap te maken.

 

De elektrische zitmaaier is nog niet erg in opkomst. Zo’n maaier wordt voornamelijk gekocht vanwege de lagere geluidproductie. Maar in de praktijk is deze alleen maar geluidsarm als je zonder te maaien van punt A naar punt B rijdt. Als je de maaicollector inschakelt, dan kom je erachter dat deze machine net zoveel geluid maakt als de meeste brandstofmachines. Ook met de techniek van nu is het nog niet mogelijk om minimaal een halve werkdag (4 uur) te kunnen maaien op één acculading. Op dit moment is de maximale maaitijd van een zitmaaier op accu maximaal 1,5 á 2 uur. Daarna is er een oplaadtijd van ongeveer 6 uur nodig om weer een volledige lading te hebben. Kortom, op dit moment is de zitmaaier op accu niet goed inzetbaar in de praktijk.

Waterstof

Er zijn ook fabrikanten die bezig zijn met nog niet bewezen technieken, bijvoorbeeld waterstof. Vooral het kostenplaatje is niet rond te rekenen. Er is een fabrikant die een waterstofmotor ontwikkel heeft, maar zo’n machine heeft al snel een kostplaatje van 100.000 euro. Dat is voor een aannemer niet te betalen. Afwachten is het advies.

Do’s

  • Denk goed na over waarvoor je de maaimachine gaat inzetten. Daar kun je de keuze van de energiebron vanaf laten hangen.
  • Zorg dat je bij aankoop van een accumachine voldoende accu’s koopt. Er is niks irritanter om een half gemaaid gazon te hebben.
  • Laat je goed informeren door een gespecialiseerde dealer.

Dont’s

  • Neem niet zomaar een dieselmotor als je ook met een benzinemotor uit de voeten kunt. Een machine met een dieselmotor heeft vaak ook een zwaarder eigengewicht.
  • Neem niet te veel extra brandstof mee in of op de auto, er zijn immers meer dan voldoende tankstations in elke omgeving.